Gingivitis

Gingivitis betekent tandvleesontsteking. Deze ontstaat door een slechte mondhygiëne waardoor tandplak en tandsteen zich rondom tanden nestelen. Roodheid en zwelling zijn typische kenmerken van gingivitis. Ontstoken tandvlees zal bij aanraking makkelijk

Parodontitis

Een ontsteking van het steunweefsel rond de tand noemt men parodontitis. Het tandvlees gaat bloeden en na een tijd komen de tanden los te staan. De beste manier om parodontitis te voorkomen is goed poetsen met de juiste methode en voldoende lang. Mensen met parodontale problemen dienen met meer zorg het tandvlees te onderhouden. Parodontitis dient behandeld te worden, anders gaan de tanden verloren.

Parodontologie en orthodontie

Als een patiënt op volwassen leeftijd de stand van de tanden laat corrigeren is het van cruciaal belang dat men er zeker van is dat er geen tandvleesontstekingen aanwezig zijn in de mond. Indien tanden gaan verplaatst worden als het kaakbot ontstoken is, gaat er nog meer botverlies optreden en bestaat de kans dat men de net rechtgezette tanden na een paar jaar verliest door parodontitis.

Daarom zal de orthodontist volwassen patiënten meestal even langs de parodontoloog sturen voor een grondige check-up alvorens aan de orthodontische behandeling te beginnen. Indien er parodontitis aanwezig is dient deze behandeld te worden vóór de orthodontische behandeling, het is ook van belang dat de patiënt heel regelmatig op controle gaat bij de parodontoloog tijdens de hele actieve orthodontische behandeling.