Tanderosie/cariës en drank- en voedingsgewoonten

Tanderosie is tegenwoordig de snelst groeiende en meest onderschatte bedreiging voor het gebit. De zuren in onze voeding, tasten het glazuur aan. Het is niet hetzelfde als cariës, waarbij in voedselresten op onze tanden bacteriën ontstaan, die zuren vormen en gaatjes veroorzaken. Cariës is vooral te wijten aan een slechte mondhygiëne en kan vrij makkelijk worden voorkomen door geregeld de tanden te poetsen met een fluoriderijke tandpasta. Tanderosie kan door poetsen daarentegen worden versneld. Dat komt doordat de zuren het tandglazuur zo zacht maken dat het bij poetsen voorgoed verdwijnt. Tanderosie is vooral te wijten aan verkeerd eet- en drinkgedrag. Vooral frisdranken zijn nefast voor het tandglazuur. Ook fruitsappen bevatten veel zuren. Daarom is het aan te raden de mond te spoelen met water en een uurtje te wachten met poetsen na het nuttigen van zure voeding- en of drank.
Bij voortschrijdende erosie kan het glazuur dunner worden of zelfs geheel verdwijnen. Het lichtgeel gekleurde tandbeen wordt dan zichtbaar; de tanden worden dus geler! Het is ook mogelijk dat vullingen van metaal en composiet boven het tandoppervlak gaan uitsteken. Dit omdat deze vullingen niet worden aangetast maar het glazuur wel. En als je een beugel draagt ontstaan er witte vlekken op je tanden. Eigenlijk is het zo dat het glazuur onder de blokjes intact blijft en errond ontkalkt. Door dit verschil zie je vlekken.

Wat zijn de boosdoeners?


Maagsap 2
Coca-Cola 2,7
Appelsap 2.8
Coca-Cola light 2.9
Azijn 3,0
Cassis 3.0
Limonades 3.0
Sinaasappelsap,ea. 3.2
Sportdrank 3.4
Rode/witte wijn 3.4
Spa Orange 3.4

Liptonice 3.7
Yoghurt (drank) 3.8
Dextro Energy 3.8
Liptonice Light 4.1
Spa-Reine Rood 4.1
Bier 4.3
Koffie 4.4
Karnemelk 4.4

Kruidenthee 6.0
Melk, halfvol 6.8
Zuiver water 7.0
Thee naturel 7.1


Frisdranken ook light!

Frisdranken danken hun frisse smaak aan het toegevoegde zuur. De toevoeging van suiker maskeert echter de zure smaak. Met name Coca Cola is in dit opzicht berucht. Light dranken zijn voor erosie even slecht, omdat zij evenveel zuur bevatten. Voor het ontstaan van cariës zijn zij wel minder schadelijk.
Ook vruchtensappen en wijnen zijn zuur.
Hoe zuur mag een drank zijn?
Bijkomende factoren bepalen het patroon en de snelheid van de erosie; hoe wordt er gepoetst, hoe wordt de frisdrank gedronken (met een rietje?), hoe lang wordt deze in de mond gehouden, etc....
Reeds bij een pH onder de 5,5 in de mondholte kan het tandglazuur gaan oplossen. Hoe zuurder de drank, hoe erosiever voor het gebit. Een drank met een pH van beneden de 4 moet je vermijden.

Voedingsmiddelen

Alle zure voedingsmiddelen kunnen het gebit aantasten :zuur fruit, citrusvruchten, bessen, aangezuurde levensmiddelen (azijnzuur, citroenzuur of dieetzuur), vitamine C.

Maagzuur

Maagzuur kan tanderosie veroorzaken wanneer er door braken of oprispingen zuur in de mond komt. Hoe vaker, hoe meer erosie. Voorbeelden zijn: patiënten met maagaandoeningen, anorexia nervosa (extreme drang om te vermageren, vaak met braken), boulimia nervosa (overmatige eetaanvallen, gevolgd door bewust braken), alcoholverslaving, dialyse patiënten,
Doordat het maagzuur met name in contact komt met de achterkant van de boven-voortanden en kiezen, zien we hier de meeste erosie.

Beroepsgebonden erosie

Zwemmers die een aantal keren per week trainen in gechloreerd water wat onvoldoende is geneutraliseerd.
Sporters, die veel sportdrank tot zich nemen. (zijn meestal sterk aangezuurd)

Aanbevelingen

Om tanderosie te voorkomen doen wij de volgende aanbevelingen.
Verminder het gebruik van zure dranken en levensmiddelen. Neem als alternatief thee (gewone, niet vruchten of kruidenthee), koffie (zonder suiker).
Houdt zure dranken en levensmiddelen zo kort mogelijk in de mond. Niet rond de tong en tanden spoelen, en het liefst met een rietje drinken. Zuig niet op zuur snoepgoed, Vitamine C-tabletten en aangezuurde levensmiddelen.
Beperk het eten van zuur fruit tot 1 à 2 keer per dag.
Neutraliseer het zuur na het gebruik door na te spoelen met water of door te kauwen op een suikervrije kauwgom.
Als u bij het ontbijt een vruchtensap wilt drinken, poets dan bij voorkeur de tanden voor het ontbijt.
Wacht na het nuttigen van zure dranken en levensmiddelen minstens een uur, voordat u de tanden gaat poetsen. Gebruik ook floss, stokers en/of ragers.
Gebruik een gefluorideerde tandpasta.
Het kan raadzaam zijn om dagelijks met een 0,05% fluorideoplossing te spoelen.
Het heeft een gunstig effect als u regelmatig gedurende korte tijd kauwt op een suikervrije kauwgom. Zo neutraliseert u het zuur.
Tot slot kan een voedingsanamnese u helpen om te komen tot een stabielere voeding.